Tuesday, 13 December 2016

PENCURI SMARTFON KAMI

Bismillahirrahmanirrahim

Hari ini 13 Disember 2016, dah nak hujung tahun Tahun 2016, apabila aku dan Kak Kimi tertimpa musibah. Smartfon kami berdua dicuri di kampus. Ketika itu masing-masing meninggalkan beg galas berisi smartfon dan pergi membeli makanan tengah hari. Malang memang tidak berbau, setelah selesai makan tengah hari baharu kami menyedari bahawa telefon telah dicuri. Masa tu mana boleh buat apa-apa dah. Haih manusia yang panjang tangan ni ada je kat mana-mana. Ingatkan bila berada di taman ilmu, manusia celik akal, tidak akan ada manusia seperti itu. Walhal di mana-mana sahaja anda berada harus berhati-hati. Mesti. Perlu. 

Aku ni fikir banyak kali juga sama ada ingin membeli henfon baharu atau ditangguhkan sahaja niat itu. Iya lah, duit bukannya seperti air sungai mengalir yang boleh datang pada bila-bila masa yang kita mahu. Jadi, aku buat keputusan untuk tangguhkan dahulu niat aku. Lebih baik aku kumpul duit sikit-sikit, dan beli henfon baru selepas cukup duit. Buat masa sekarang pakai henfon abang ipar dulu lah. 

Moga pencuri tersebut insaf dan mendapat balasan setimpal atas kesusahan yang dia buat pada orang lain. 

Amin.

Saturday, 15 October 2016

Innalillah...


React or Respond

Bismillahirrahmanirrahim

REACT OR RESPOND
Cockroach Theory 
A beautiful speech by Sundar Pichai - an IIT-MIT Alumnus and Global Head Google Chrome:
The cockroach theory for self-development
At a restaurant, a cockroach suddenly flew from somewhere and sat on a lady.
She started screaming out of fear.
With a panic stricken face and trembling voice, she started jumping, with both her hands desperately trying to get rid of the cockroach.
Her reaction was contagious, as everyone in her group also got panicky.
The lady finally managed to push the cockroach away but ...it landed on another lady in the group.
Now, it was the turn of the other lady in the group to continue the drama.
The waiter rushed forward to their rescue.
In the relay of throwing, the cockroach next fell upon the waiter.
The waiter stood firm, composed himself and observed the behaviour of the cockroach on his shirt.
When he was confident enough, he grabbed it with his fingers and threw it out of the restaurant.
Sipping my coffee and watching the amusement, the antenna of my mind picked up a few thoughts and started wondering, was the cockroach responsible for their histrionic behaviour?
If so, then why was the waiter not disturbed?
He handled it near to perfection, without any chaos.
It is not the cockroach, but the inability of those people to handle the disturbance caused by the cockroach, that disturbed the ladies.
I realized that, it is not the shouting of my father or my boss or my wife that disturbs me, but it's my inability to handle the disturbances caused by their shouting that disturbs me.
It's not the traffic jams on the road that disturbs me, but my inability to handle the disturbance caused by the traffic jam that disturbs me.
More than the problem, it's my reaction to the problem that creates chaos in my life.
Lessons learnt from the story:
I understood, I should not react in life.
I should always respond.
The women reacted, whereas the waiter responded.
Reactions are always instinctive whereas responses are always well thought of.
A beautiful way to understand............LIFE.
Person who is HAPPY is not because Everything is RIGHT in his Life..
He is HAPPY because his Attitude towards Everything in his Life is Right..!!



Saturday, 10 September 2016

Tidak solat tetapi berjaya - motivasi diri ni


 بسم الله الرحمن الرحيم 

Seperti yang kita tahu, ilmu itu merupakan cahaya, dan ianya tidak akan memasuki hati-hati yang gelap. tetapi kita lihat, kawan kita yang berjudi, yang minum arak, boleh berjaya pula, sedangkan kita terkial-kial walaupun sudah berusaha. Kita tahu bahawa, siapa yang berbuat baik, taat kepada ALLAH akan dipermudahkan jalan kehidupannya, tetapi kita lihat, kawan kita ini tidak solat, tetapi bisnesnya menjadi, kita pula hidup dengan penuh cabaran dan dugaan. Kita juga tahu bahawa, ISLAM ini agama yang benar, tetapi kita sering melihat orang-orang yang bukan ISLAM itu lebih berjaya, dan ummat ISLAM tertindas dalam kehidupan sempit lagi derita. 

Orang bertanya kepada saya. Kenapa begitu? Sekarang ini, yang manakah benar? Adakah kita faham selama ini tidak benar? Maka saya hendak bertanya kepada anda. Adakah anda tahu apa itu istidraj? Istidraj ini adalah satu kalimah, yang sering menunjuk kepada keadaan seseorang itu yang terus dilimpahkan rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam kehidupannya, walaupun dia bukan hamba ALLAH yang taat, malah seorang pembuat maksiat yang tegar. Kenapa mereka ini dinamakan manusia yang mendapat istidraj? 

Apakah maksud istidraj? Istidraj adalah, apabila ALLAH memberikan kejayaan, harta kekayaan, rezeki yang melimpah ruah untuk manusia itu menjadi lebih jauh dariNya. Biasanya, manusia yang mendapat istidraj ini adalah mereka yang tidak berusaha menjalankan ISLAM dalam kehidupan, juga tidak berusaha mengenali ALLAH SWT. 

Contoh manusia yang mendapat istidraj ini banyak. Saya bagi contoh yang paling mudah. Salah seorang darinya adalah Qarun. Apakah anda kenal kepada Qarun? Dia ini adalah seorang manusiayang teramat kaya. Diriwayatkan bahawa, kotak yang mengisi kunci kepada gedung-gedung perbendaharaannya tidak mampu diangkat oleh orang-orang yang kuat. Hal ini hendak menyatakan betapa kayanya dia. Kisah Qarun terdapat di dalam Al-Quran. Hartanya melimpah ruah. Segala perniagaannya menjadi. Segala pelaburannya mengembang. Hartanya makin hari makin bertambah, sedang yang bertambah semalam tidak pula luak digunakan. Tetapi bila Nabi Musa cuba mengingatkannya berkenaan semua kekayaannya itu datang daripada ALLAH, maka Qarun dengan angkuh menjawab, 

“ Tidak, semua ini adalah hasil dari ilmuku” 

Lihat. Lihat apa kata Qarun. Tidak, semua ini adalah hasil dari… ILMUKU. Dia nyata semakin jauh dari ALLAH, walaupun kekayaannya menjadi, rezekinya melimpah ruah dan sebagainya. Dia saban waktu memperlekehkan pengikut-pengikut nabi Musa yang terdiri dari orang miskin dan hamba. Apakah pengakhiran Qarun? Dia akhirnya ditenggelamkan ALLAH ke dalam bumi dengan seluruh hartanya. Kisah ini terdapat di dalam Al-Quran. 

Nah… Apakah itu yang kita mahu? 

Sebab itulah, saya hendak mengajak saudara-saudari berfikir, apakah yang akan timbul di dalam hati kalian apabila kalian ini jenis yang melazimi dosa-dosa, melakukan maksiat, kemudian kalian berjaya di dalam peperiksaan atau perniagaan. Apakah yang agaknya akan timbul dalam jiwa kalian? Saya yakin, 99% akan merasa begini, “ Tengok, aku tak solat pun berjaya. Siapa kata solat tu bawa kejayaan?” Apakah yang akan terjadi kepada anda ketika itu? Anda berjaya, tetapi anda langsung lupa bahawa yang memberi kejayaan adalah Allah SWT , dan ini buktinya ada semakin jauh dari ALLAH. Itulah istidraj. 

Maka jangan gusar bila tidak berjaya. Cuba lagi. Hubungan keimanan anda dengan ALLAH itulah yang pertama sekali perlu anda perhatikan. Jika anda berjaya membina hubungan keimanan yang baik, insyaALLAH, datanglah badai apa sekalipun, anda akan mampu melaluinya. Sebenarnya ALLAH suka menguji hamba-hambaNya yang beriman. 

Terdapat satu kisah yang saya suka baca ketika saya masih kecil. Terdapat dua orang nelayan. Seorang penyembah berhala, dan seorang lagi muslim yang taat kepada ALLAH. Ketika menebar jala, yang menyembah berhala menyebut nama berhalanya, manakala yang muslim membaca bismillah. Bila jala diangkat, yang menyembah berhala mendapat banyak ikan, manakala yang muslim, hampir sahaja tiada ikan untuknya pada hari itu. 

Malaikat yang melihat keadaan itu bertanya kepada ALLAH. “ Ya ALLAH, apakah yang telah berlaku? HambaMu yang menyekutukanMu, KAU berikan dia rezeki yang banyak, sedangkan hambaMu yang menyebut namaMu, KAU tidak memberikan DIA apa-apa” ALLAH menjawab, “ Yang menyekutukanKu, tempatnya memang sudah pasti NERAKA. Maka apalah sangat rezeki yang pasti akan hancur itu jika Kuberikan kepadaNya? Tetapi HambaKu yang beriman itu, AKU hendak mengganjarkanNya syurga, maka AKU suka mengujinya untuk melihat kebenaran imanNya” 

Nah, jangan anda kecewa bila diuji, tidak berjaya di dalam peperiksaan walau sudah study ? gagal dalam perniagaan walau hebat menyusun strategi. Itu semua adalah sebahagian dari ujian ALLAH. ALLAH menguji hanya untuk mereka yang dikasihi. Bukankah ALLAH SWT ada berfirman, “ Apakah kamu mengira KAMI akan membiarkan kamu berkata kami beriman sedangkan kamu belum diuji?…” Jika gagal terhadap satu-satu perkara, itu perkara itu. Anda masih belum gagal dalam kehidupan. Teruskan usaha, selagi nyawa masih ada. InsyaALLAH ALLAH akan memberikan sesuatu yang bermakna kepada anda. Bersangka baiklah kita kepada PENCIPTA kita. 

Maka sebenarnya, bila hidup kita digegarkan dengan masalah, hendaklah kita rasa bersyukur. Tandanya, ALLAH masih lagi dekat dengan kita. Ujian adalah tanda kasih sayang dan perhatianNya kepada kita. Mustahil anda suka senang sebentar di dunia, di akhirat yang kekal abadi nanti anda merana. Anda mahukan istidraj? Saya yakin tidak.. Anda tenang sekarang? Anda wajib untuk tidak berasa tenang jika anda berbuat dosa, dan anda berjaya. Sebab itulah, muhasabah diri itu penting. Untuk kita sentiasa periksa bagaimanakah hubungan kita dengan ALLAH SWT. Aku berdosa, tetapi aku berjaya…. Berhati-hatilah kita agar jangan sampai lafaz itu, atau lafaz-lafaz yang membawa maksud serupa itu terkeluar dari mulut kita. Mari kita sama-sama duduk, dan bermuhasabah semula. 

 kredit: rakangroup

Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ

Friday, 2 September 2016

Blog dan Sem Baru

Bismillahirrahmanirrahim

Sekarang ini orang dah tak guna blog lagi dah, Aku je ke yang ketinggalan zaman? Haha.

Aku sebenarnya menulis di blog ni sebab aku rasa selesa kat sini. Aku boleh tulis apa sahaja yang aku mahu. Untuk pengetahuan semua, esok insyaAllah aku akan bertolak pulang ke Kuala Lumpur untuk meneruskan pengajian ke semester baru. Sedih jugak nak meninggalkan kampung halaman. Tetapi, aku sudah bertekad untuk bekerja di Kuala Lumpur. Bila kita berhijrah ni insyaAllah banyak benda yang kita boleh terokai dan belajar. 

Semoga pemergianku kali ini ke Kuala Lumpur menjadi titik tolak kepada kejayaan aku. Aku kena habiskan apa yang telah aku mulai. Semoga ALLAH sentiasa membuatkan aku kuat dan tabah dan berjaya. 

Kita merancang, Allah jua merancang dan sebaik-baik perancang itu adalah DIA jua. 

Monday, 29 August 2016

Random - ulasan Majalah Gen-Q

18 OGOS 2015, SELASA
JURNAL 5: SYUKUR

Syukur. Ia merupakan sebuah kalimah agung yang membuktikan rasa kehambaan seorang manusia kepada Tuhannya. Apalah yang mampu dilakukan oleh seorang hamba tanpa belas kasihan dan bantuan daripada Allah. Oleh sebab itu, kita harus belajar menjadi hamba yang bersyukur kerana Allah menyukai orang yang bersyukur kepadaNya. Ingatlah Allah pasti menambah rezeki kepada orang yang mahu bersyukur kepadaNya.

Hanya dengan satu kalimah Alhamdulillah sahaja sudah memadai untuk membuktikan rasa syukur seorang hamba kepada Pencipta. Ayuh kita belajar bersyukur dengan sentiasa melazimi kalimah Alhamdulillah apabila menerima nikmat daripadaNya.

Beralih kepada ceirta tentang sifat ahli syurga yang disebut oleh Rasulullah SAW. Dia ialah seorang lelaki yang ibadatnya biasa-biasa sahaja, tetapi memiliki hati yang cukup bersih sehingga tidak pernah bersangka buruk terhadap orang lain dan hanya perkataan yang baik-baik sahaja keluar daripada mulutnya. Fuh! Hebat benar orang ini. Dialah yang dikenali sebagai Saad bin Abi Waqqas. Beruntunglah orang yang Rasulullah sebut sebagai bakal penghuni syurga. Dimanakah kita? Jika ingin menjadi penghuni syurga juga, apa kata kita pun beramal dengan amalan bakal penghuni syurga. Aku cuba insyaAllah.

Pernahkah anda berada dekat dengan perokok? Apakah perasaan anda pada ketika itu? Sakit hati? Sesak nafas? Itulah kesan dikelilingi perokok. Merokok membuatkan perokok berbau tidak nyaman dan boleh menyesakkan nafas orang lain dengan asap mereka. Ingatlah fatwa kebangsaan telah memfatwakan bahawa merokok itu adalah haram kerana merokok membawa keburukan lebih banyak daripada kebaikan. Lama kelamaan organ-organ dalaman akan menerima kesan akibat daripada rokok. Jadi, keseronokan merokok itu hanya sementara berbanding dengan penderitaan yang akan ditanggung kelak. Oleh itu, jauhilah merokok dan perokok. Banyak produk di pasaran yang boleh membantu menghentikan ketagihan rokok. When there is a will there is a way. Berjumpalah dengan doktor agar tabiat merokok boleh dihentikan secara berperingkat dengan cara yang betul.

Mesti ada di kalangan kita yang suka bersukan, bukan? Terutamanya kepada kaum lelaki. Mereka suka beriadah bersama kawan-kawan pada waktu petang. Sesudah bermain, mereka terus ke surau atau masjid berdekatan untuk berjemaah tanpa terlebih dahulu membersihkan diri. Apakah hukum solat dengan peluh hasil daripada bermain tadi? Solatnya sah tentu sekali. Tetapi sekiranya bau badan akibat peluh boleh mengganggu jemaah lain, maka seeloknya mereka pergi membersihkan diri terlebih dahulu. Pasti ibadat menjadi lebih khusyu’ kesan daripada badan yang wangi dan bersih.


Sekian setakat ini sahaja dulu. Inilah ilmu yang dapat saya kutip pada hari ini. Moga Allah redha.

JURNAL 3: MENDENGAR (ULASAN MAJALAH GEN-Q)

AHAD; 9 OGOS 2015
JURNAL 3: MENDENGAR

Pelajaran hari ni adalah tentang mendengar. Kebanyakan daripada kita tidak mengendahkan perbuatan mendengar. Kebanyakan manusia mengambil mudah dengan perbuatan tersebut. Kita lebih banyak bercakap berbanding mendengar sedangkan fitrah manusia itu berbeza sekali kerana mereka suka didengari.

Mendengar tidak diberi penekanan yang sama sebagaimana kita memberi penekanan kepada aspek penulisan dan pembacaan. Sesungguhnya mendengar itu merupakan perbuatan orang yang cerdik. Apabila kita mendengar kita seolah ‘memberi’ tetapi apabila kita bercakap kita lebih kepada ‘menarik’ orang lain.

Pada pendapat saya, kebanyakan masalah yang wujud dalam masyarakat secara umum dan kepada keluarga terutamanya, disebabkan oleh kurangnya perbuatan mendengar di dalam sesebuah keluarga. Ibu bapa kurang mahu mendengar luahan anak-anak, maka anak-anak akan rasa jauh dengan ibu bapa lalu mengambil rakan menjadi teman rapat mereka. Tidak akan menjadi masalah sekiranya rakan yang dipilih itu rakan yang betul dan baik, tetapi jika sebaliknya maka banyak masalah yang akan timbul. Mereka menjadi tidak gemar untuk berkongsi dengan ibu bapa kerana mereka sudah sedia maklum bahawa ibu bapa tidak akan mendengar apa yang mereka cuba sampaikan. Maka ini boleh menjadi salah satu punca lahirnya kebejatan sosial.

Orang yang tidak seimbang antara bercakap dan mendengar seperti terlalu banyak berckap dan kurang mendengar, akan menyebabkan manusia menjauh daripadanya. Justeru itu, banyakkan mendengar, insyaAllah semakin bertambah orang yang ingin rapat dengan kita.

Pelajaran yang saya dapat kutip di dalam majalah Gen-Q selain topik utama pada hari ini adalah berkenaan dengan kemuliaan bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan bakal tiba 10 bulan lagi. Oleh itu, persediaan harus bermula daripada sekarang. Perintah wajib berpuasa ini dijelaskan oleh Allah di dalam sepotong ayat iaitu ayat ke-183 daripada surah Al-Baqarah.

‘Wahai orang yang beriman, diwajibkan berpuasa ke atas kamu sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang sebelum kamu, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa.’

Umat Islam disyariatkan untuk  berpuasa pada bulan Sya’aban tahun kedua Hijrah.

Tetapi, Allah telah memberi keringanan kepada umat Islam untuk berbuka sekiranya mereka mempunyai sebab ataupun keadaan yang kukuh untuk tidak berpuasa. Sebagai contoh, orang yang sedang bermusafir atau sakit. Tetapi, mereka hendaklah menggantikan puasa tersebut pada hari yang lain atau dalam bahasa Arab qada’ puasa. Bagi yang mempunyai keuzuran untuk berpuasa yang boleh memudaratkannya jika berpuasa malah beliau tidak mampu untuk berpuasa walaupun bukan pada bulan Ramadhan, mereka hendaklah membayar fidyah. Walaupun begitu, Allah mengatakan sekiranya mereka mengetahui, antara membayar fidyah dan berpuasa, maka tentulah berpuasa itu lebih baik. Itulah antara isi keterangan dalam ayat yang seterusnya iaitu ayat ke 184.

Keistimewaan bulan Ramadhan berganda kerana dalam bulan tersebut telah diturunkan Al-Quran. Al-Quran merupakan mukjizat paling agung kepada Nabi Muhammad SAW dan merupakan petunjuk untuk sekalian manusia. Hal ini diceritakan oleh Allah dalam ayat ke 185 daripada surah yang sama.

Oleh itu, hendaklah kita mengambil peluang yang Allah berikan untuk melakukan ibadah dengan semaksima mungkin agar kita dapat menjadi manusia yang bertaqwa dan diredhai Allah. InsyaAllah.
Seperti yang kita sedia maklum, semua ciptaan Allah yang dapat kita nikmati ini sungguh cantik dan luar biasa sekali. Setiap makhluk mempunyai peranan masing-masing dan uniknya adalah mereka bergantung antara satu sama lain. Manusia memerlukan tumbuhan untuk mendapatkan oksigen sepertimana tumbuhan memerlukan manusia untuk mendapatkan karbon dioksida untuk proses fotosintesis.

Justeru, apabila melihat kebesaran Allah hendaklah kita memujinya. Islam mengajar kita untuk tidak lupa memuji Allah apabila melihat kebesaranNya. Kita telah diajar berkenaan dengan sepotong doa di dalam Al-Quran daripada ayat 191 surah Ali Imran yang berbunyi:

“Rabbana Ma Khalaqta Haza Batila, Subhanaka Faqina Azabannar”

Pujilah Allah setiap masa bukan sahaja ketika melihat kebesaran penciptaanNya sahaja kerana antara penciptaanNya yang paling agung begitu dekat dengan kita iaitu diri kita sendiri. Subhanallah.

Selain itu, saya begitu tertarik dengan sebuah kisah yang memberi inspirasi berkenaan dengan seorang sahabat Rasulullah SAW yang bernama Zaid Al-KhaiL. Apabila beliau memeluk islam, Rasulullah SAW menukar namanya kepada Zaid Al-KhaiR. Sebagaimana namanya begitulah orangnya. Saya kira agak panjang untuk menukilkan kisahnya di dalam warkah pendek saya ini. Jadi saya menulis beberapa kata kunci berkenaan dengan beliau agar melalui kata kunci tersebut dapat membantu saya mengingati kisah beliau.

Antara kata kunci kisah beliau ialah:

1) seorang pemilik kuda
2) seorang lelaki daripada bani Amir
3) kemarau
4) keluar mencari rezeki untuk membantu keluarga dalam musibah tersebut
5) terjumpa sebuah khemah milik ayah kepada Zaid
6) 100 ekor unta diketuai oleh seekor unta jantan
7) kekenyangan
8) tidur nyenyak
9) lelaki tersebut mencuri unta jantan, tetapi unta-unta yang lain mengikutinya
10) Zaid berjaya temui pencuri tersebut
11) tidak menghukum pencuri tersebut malah menolongnya mendapatkan unta kerana beliau akan berperang dan akan memberikan harta rampasan perang iaitu unta kepada pemuda tersebut apabila beliau menang
12) mengucap syahadah apabila sampai di Madinah setelah mendengar khutbah Rasulullah ‘Aku lebih baik drpd kuda yang kamu sembah’
13) meninggal tidak lama selepasa keislamannya

Berkata Rasulullah SAW, Zaid ini mempunyai dua sifat yang disukai oleh Allah, iaitu SABAR dan SOPAN. ALLAHUAKBAR!


Sekian.

Friday, 26 August 2016

Jodoh siri 1



Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t.

Malam ini, topik yang akan saya coretkan adalah berkenaan tentang jodoh. Jodoh merupakan suatu perkara yang sangat misteri. Saban hari kita berfikir tentang siapakah dia jodoh kita? Kenapa tak kunjung tiba lagi ni? Awak kat mana? (P/S: Lagu Awak Kat Mana dari Singapura berkumandang di fikiran)

Dan aku juga tidak terlepas daripada memikirkan soal itu. Tipu la pulak kalau aku kata yang aku tidak pernah berfikir tentang itu. 

Bagi aku, jodoh itu sebenarnya adalah ketentuanNya sejak azali lagi. Cuma yang tinggal adalah kita perlu berusaha, berusaha agar kita bertemu dengan jodoh kita. Contoh usaha yang macam mana? Bagi aku, antara usaha yang orang yang masih bujang ini boleh buat ialah luaskan skop pergaulan, mana tahu dalam banyak-banyak orang yang kita jumpa, kita terserempak dengan jodoh kita. Haha. Itu bukan perkara mustahil tau. Tapi jangan salah faham, tujuan kita berpersatuan bukanlah semata-mata mencari jodoh, mungkin sahaja jodoh kita bukan ditemukan dengan cara demikian, kerana berpersatuan itu adalah wahana, bukannya matlamat. 

Boleh sahaja kita akan bertemu di kedai makan, kedai menjual cermin mata, kedai menjual telefon dan sebagainya. 

Sebab itu, di samping memperluaskan pergaulan, kita mestilah senantiasa mencuba membaiki diri agar menjadi insan atau hamba yang lebih baik. Agar, jodoh kita nanti yang dipilih olehNya merupakan jodoh yang baik juga. Oleh itu, untuk menjadi insan yang lebih baik, isilah masa dengan membaca bahan bacaan yang berfaedah seperti bahan bacaan agama di samping cuba mengamalkan ilmu yang dibaca. Antara cara lain yang boleh dilakukan adalah dengan membantu orang lain, buat baik dengan semua orang dan sentiasa berfikiran positif setiap masa.

Selain itu juga, banyakkan berdoa kepadaNya. InsyaAllah jika bukan sekarang, akan sampai juga masanya nanti. Siapa tahu, masa itulah yang terbaik sebenarnya untuk kita bertemu jodoh. Sebab itulah sampai sekarang tak jumpa-jumpa lagi sebab sekarang bukanlah masa yang terbaik. Mungkin kerana ketidakmatangan kita untuk memikul tanggungjawab, mungkin juga kerana faktor kewangan; seperti kita belum mendapat pekerjaan tetap, menyebabkan ibu bapa tidak berapa merestui jika kita bertemu jodoh dalam keadaan seperti ini. Mungkin sahaja restunya akan datang apabila kita sudah mempunyai kewangan yang kukuh dan kerjaya yang stabil. 

Banyak sebenarnya faktor yang mungkin menjadi penghalang kita bertemu jodoh. Cuma, kita sahaja jangan berhenti percaya kepadaNya dan BERDOA. InsyaAllah nanti jumpa. 

Hai Mr. J (Jodoh), tunggu saya ye. Sampai kita jumpa (lagi??)! Amin.



P/s:
Hehe, sorilah tulisan saya biasa-biasa sahaja. Hanya coretan kecil untuk aku melatih otak ini berfikir agar ia sentiasa dirangsang.


Setakat ni sahajalah dulu, sebenarnya nak coret banyak lagi. Nanti saya sambung apabila saya sudah bertemu dengan jodoh saya pula ye. Tunggu cerita sambungan dalam Jodoh Siri Ke-2. HEHE.

Bai!




Thursday, 25 August 2016

Mata kering - dry eye - my opinion

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum w.b.t

Just to share an article written by me about dry eye:

There are many factors contribute to dry eye. Among the factors are contact lens wear, aging factor, medication and climatic condition.

In contact lens wear, it is a challenge for the tears to support not only the anterior segment of the eye but also to support contact lens surface. Dry eye is commonly associated with contact lens wear because of the interaction between contact lens and tear film. If a contact lens wearer has problem with blinking such as incomplete blinking and infrequent blinking rate, it will worsen the dry eye problem while wearing contact lens. Hydrogel lenses also can cause dryness as it loses its water content with wear. Try to give counselling to the patients about blinking skills and habits or reduce the symptoms by using tear lubricant.

Aging also can be a major factor that leads to ocular dryness. As we age, our body produces fewer tears than when we are younger. Older adults are susceptible to lacrimal gland dysfunction especially in elderly women. Secretory function of the lacrimal gland is regulated by androgen. Since women have lower levels of androgen compared to men, therefore more prone to get dry eye disease as they aging. Besides that, menopausal women develop lower level of estrogen which is a hormone that stimulate meibomian glands and help to regulate ocular surface homoestasis. Together, androgen deficiency and estrogen decrease lead to inadequate lacrimal gland secretion which causes elderly women at higher risk of developing dry eye.

Dry eye also can occur as a result from the use of medication. For example, anti-histamine, diuretics, antimetabolites that frequently used in treating rheumatoid athritis or anti-depression drug. These are all drugs that commonly prescribed in older patients. These medications will lower the production of tears.

Exposure to smoke, wind and dry climates can increase tear evaporation resulting in dry eye syndrome. Years of exposure to bright sunlight can lead to meibomian gland dysfunction with evaporative dry eye. Air conditioning especially direct exposure to it is a factor that can contribute to dry eye problem.therefore, for those with dry eye problem must try to avoid air-conditioned room or room with huge ceiling fan.

There are treatments to dry eye problem. Usually, the standard care therapy is with aritficial tears, antibiotics and steroid. For mild dry eye, lubrication with artificial tears is enough to reduce the symptoms. Any environmental factors should be minimized to avoid evaporation. If having dry eye, try to avoid from taking any medication that can exaggerate the problem besides avoid from wearing contact lenses for a certain period until the tear film re-stabilize. 

p/s: In this article, I am not included the references because totally forgot to note the references. 
Hee. Anyway, you can just google to get more details about dry eye.

Thank you.

Sunday, 24 January 2016

Memaafkan diri aku sendiri

Bismillahirrahmanirrahim

Bersua kembali buat blog-ku yang telah lama tidak aku kunjungi. Aku rindu padamu, untuk mencoret rasaku di sini, apakah engkau juga rindu padaku?

Memaafkan diri sendiri.

Sesungguhnya amat sulit benar untuk kita memaafkan kesalahan diri kita sendiri berbanding dengan kesalahan yang orang lain lakukan kepada kita. Entah. Mungkin aku yang seperti itu. Ada manusia lainnya sukar untuk memaafkan kesalahan orang lain berbanding kesalahan yang berpunca daripada dirinya sendiri.

Sebetulnya untuk menjadikan hidup kita lebih bermakna dan positif, seharusnya kita mesti belajar untuk memaafkan diri kita sendiri. Memang tidak mudah untuk memaafkan diri kita sendiri. Tambahan jika kesalahan itu membuatkan kita berasa malu dan semakin rendah diri.
Tetapi, untuk sebetulnya kita hidup bahagia, maafkanlah diri kita sendiri, kerana di situlah terletaknya kunci kebahagiaan.

Aku juga pernah melakukan kesilapan, yang aku rasa seolah-olah tidak mungkin aku akan pernah memaafkan diri aku sendiri. Tetapi, semua itu telah pun berlalu. Aku harus menerima hakikat yang aku tidak akan pernah bisa memutar kembali masa untuk membaiki kekhilafan lalu. Aku harus bangkit, dan terus memandang masa hadapan yang jauh lagi penuh berliku berbanding masa lalu yang telah meninggalkan aku.

Aku harus rawati luka itu, agar seiring dengan peredaran waktu, aku sembuh dan aku akan dapat kecapi bahagia lagi. Aku tidak mahu tenggelam dalam perasaan duka lalu. Aku tidak mahu bersikap negative (walaupun ternyata begitu). Aku ingin bahagia. Mungkin ada tersimpan hikmah paling besar yang aku tak tahu, dan aku harus merasakan perit tangis duka dahulu sebelum Allah kirimkan sebuah senyuman dan kebahagiaan abadi. Siapa tahu, bukan? Untuk jadi positif begitu, perkara pertama aku harus lakukan adalah memaafkan diri aku sendiri dahulu.
Ya, dengan ini, aku secara rasminya

MEMAAFKAN DIRI AKU
AKU MAAFKAN DIRI AKU
AKU MAAFKAN DIRI AKU

Berikut aku sertakan tips untuk mudah memaafkan diri sendiri.
Kita sering ingat bahawa andai kita mendapat peluang untuk memutar balik masa, tentu kita tidak akan berbuat begini. Ketahuilah bahawa, Rasulullah telah pun berpesan, kata seandainya itu adalah celah masuk syaitan.

Bagi kesalahan yang cukup besar dan fatal, sudah pasti kita akan dirundung penyesalan yang tidak berkesudahan, bukan?? Hal itu berat, namun wajib ditempuh hanyalah menyedari bahawa semua itu terjadi atas takdir Ilahi. Ketentuan Allah pasti luput daripada kesalahan. Ya, siapa tahu dalam esak tangis tersimpan senyum yang paling manis.

Tips 1: Akui kesalahan kita dan ikhlaskan semuanya
Jika menurut apa yang kita perbuatkan itu salah, maka akui sahaja kekhilafan kita. Anggaplah bahawa semua itu berlaku akibat daripada perbuatan diri kita snediri (memang betul pun). T.T
Serahkan segala urusan kepadaNya.

Tips 2: Membuka diri
Jangan terus-terusan menunding diri.

Tips 3: Yang kita miliki adalah SEKARANG dan DI SINI
Kita tak akan pernah dapat membaiki dan mengembalikan masa lalu walaupun seberapa menyesal kia sekalipun. Fokuskan untuk memanfaatkan masa kini agar tidak berbuah kembali penyesalan yang serupa.

Tips 4: Ambil hikmah
Ambil pengajaran daripada kesalahan yang kita lakukan. Untuk aku, banyak giler pengajaran yang aku kutip. Walaupun kadang-kadang berasa takut untuk melangkah, aku harus memaafkan diri aku agar aku berani melangkah gagah semula.

Tips 5: Meluahkan perasaan kepada orang yang dipercayai
Jangan pernah memendam perasaan seorang diri. Luahkanlah kepada orang yang dipercayai insyaALLAH beban berat yang dirasakan akan berkurang apabila dikongsi.

Tips 6: Tawakkal kepada Allah
Mohonlah petunjuk dan hidayahNya agar segala keputusan yang kita ambil selepas ini diberkati olehNya.


Semoga ada sinar dipenghujung ujian ini. Amin.

p/s: aku ada merujuk kepada satu blog tentang tips ni dan aku modified sikit-sikit lah haha :p