Wednesday, September 28, 2022

Mutton-Fat Keratic precipitates

Assalamualaikum

Bismillahirrahmanirrahim



Ini merupakan antara kes menarik yang saya jumpa ketika bekerja di bidang retail dahulu (Lima tahun dahulu tidak silap). Adik ni datang nak buat cermin mata tetapi sebelum saya mula memeriksa tahap penglihatannya, saya menyuluh ke dalam matanya dengan menggunakan retinoscope. Tetapi, refleks merah (red-reflex) yang dilihat tidak penuh dan terlihat seperti ada bayang hitam di mata pesakit.

Jadi, ketika memeriksa bacaan tahap penglihatannya, saya mendapati tahap penglihatannya berkurang dan ibunya juga memberitahu anaknya mempunyai temu janji di hospital dan dalam rawatan berkenaan dengan keadaan matanya.

Pada pandangan saya, lebih baik adik ini mendapatkan nasihat optometris di hospital jika ingin membuat cermin mata terlebih dahulu.

Sekiranya terdesak sangat barulah kami membenarkan cermin mata dibuat. Tetapi, jika belum ada keperluan terdesak dan adik ini masih di dalam rawatan doktor, adalah dinasihatkan untuk mengikuti setiap temujanji di hospital dan kembali semula setelah pulih kelak. B

No comments:

Post a Comment