Tuesday, September 13, 2022

TIKTOK: BAIK ATAU TIDAK

 Assalamualaikum

Bismillahirrahmanirrahim


Hari ni saya nak membebel (baca: menulis) tentang tiktok.

Kita sedia maklum yang tiktok merupakan sebuah applikasi yang sangat digemari ramai dan medium hiburan yang sangat popular dasawarsa ini.

Pernah suatu ketika dahulu, tiktok menjadi viral kerana pengaruh negatif yang dibawa olehnya. Negatif yang macam mana? Saya tidak pasti tetapi saya yakin ia membawa pengaruh yang tidak baik kerana banyak waktu terbuang dengan melayarinya. ITU DAHULU.

Tetapi, kerana tuntutan kerja dan ingin mencari idea untuk marketing produk, akhirnya saya memutuskan untuk mendownload aplikasi tersebut.

Adakalanya saya menggunakan untuk mencari idea untuk marketing, adakalanya saya menggunakannya untuk mencari kata-kata motivasi untuk membantu saya move on. 

Tetapi setelah lama menggunakannya, saya dapati saya berasa sedikit sebanyak tertekan kerana kebanyakan video yang lalu di wall saya (video fyp) kebanyakannya menceritakan tentang pasangan masing-masing. hahaha.

Ada yang berkongsi tips, tidak kurang juga yang mempamerkan betapa indah dan bahagianya berpasangan. Saya juga berasa kurang senang kerana lambakan video fyp yang berkongsi banyak tips ringkas dan ilmu ringkas sehingga saya berasa kepala saya terlalu penuh dengan ilmu-ilmu yang banyak dalam satu masa dan tidak tersusun. Pening den jadinya. 

Selain itu, masa saya banyak habis dengan melayari tiktok dengan mendapat perkongsian ilmu dan video-video yang saya tidak perlukan langsung. Saya berasa tidak ada penambahbaikan daripada segi kualiti hidup dan masa saya dengan melayari tiktok. Pendek kata buang masa dan tak bermanfaat kerana tidak ada tujuan khusus saya menggunakannya.

Maka, saya memutuskan untuk menghadkan penggunaan tiktok dan akan membukanya sekiranya perlu sahaja terutama apabila saya ingin mencari sesuatu info atau maklumat yang penting sahaja.

Saya beri satu contoh, baru-baru ini saya mencari idea untuk mendekorasikan meja study di dalam bilik saya. 

Sekiranya kita menggunakan tiktok secara bijaksana, terdapat pelbagai idea yang boleh diambil untuk dijadikan sebagai inspirasi. 

Selain itu, saya juga pernah melayari tiktok untuk membantu saya membuat pilihan sama ada ingin membeli sesuatu produk atau pun tidak dengan melihat video review atau perbandingan produk di situ.

Caranya mudah sahaja, anda perlu taip sahaja kekunci untuk mendapatkan video yang anda mahukan. 

Jadi, aplikasi itu tidak salah, yang salahnya ialah cara kita menggunakannya. Adakah kita menggunakannya untuk perkara bermanfaat atau pun sebaliknya. 

No comments:

Post a Comment