Tuesday, October 4, 2022

SMART ART DAN SOLAT JENAZAH

Assalamualaikum

Bismillahirrahmanirrahim 



Semalam saya telah mendapat tugasan untuk mengubahsuai semula hierarki jawatan dalam jabatan kami. Tetapi saya belum pernah ada pengalaman menggunakan SmartArt Graphic selama ini. Saya telah membuat benda sama dengan berulang-ulang banyak kali tetapi hasilnya tidak memuaskan. 

Sekiranya kita tidak mengetahui mengenai sesuatu perkara tu bermaksud kita kena pergi belajar. Saya pun tidak tahu mahu bertanya atau merujuk kepada siapa kerana saya tidak mengenali sesiapa yang ‘expert’ dengan tugasan komputer. 

Jadi, tahu apa yang saya buat? Saya google dan cari di carian You Tube tentang kaedah menggunakan SmartArt Graphic ini satu persatu. Alhamdulillah akhirnya siap sudah untuk tugasan yang pertama. Saya mengambil masa daripada pagi sampai ke petang untuk menyiapkannya. Saya pulang agak lewat semalam untuk menyiapkan tugasan ini biar ia siap sepenuhnya. Saya tidak mahu menangguh dan menyambung semula keesokannya kerana saya yakin yang saya boleh siapkannya sebelum saya pulang ke rumah pada hari tersebut. 

Sebagai kesimpulannya, kalau kita tidak tahu, jangan malu untuk mencari ilmu sementelah sekarang ini semuanya di hujung jari sahaja. Pastikan anda mendapat ilmu yang tepat dan daripada sumber yang betul. Jangan pernah berhenti belajar. Setiap hari akan ada ilmu yang baru yang harus kita pelajari. InsyaAllah.



Suasana ketika solat zuhur tengah hari tadi bertukar menjadi sayu apabila kami dimaklumkan solat jenazah akan dimulakan sebentar sahaja lagi. Lebih pilu, solat jenazah terbabit diimamkan sendiri oleh anak Allahyarhamah. 

Aku pun tidak dapat menahan air mata sebak ketika berada di dalam masjid sebentar tadi. Suasana pilu dan sayu tentang perkara yang sangat pasti bahawa kita semua akan merasakan akan mati. Cuma masanya sahaja tidak diketahui sahaja. 😢

Moga-moga kita mati dalam keadaan husnulkhatimah iaitu kematian yang baik. Amin. 🤲🏻

Semoga ruh Allahyarhamah dicucuri rahmatNya. B

No comments:

Post a Comment