Tuesday, May 17, 2022

Contact Lens

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Saya ni daripada zaman belajar lagi nak pakai contact lens, tapi apakan daya mataku terlalu sensitif. So saya kuburkan je impian nak pakai contact lens.

Sehinggalah saya tertarik untuk mencuba contact lens Air Optix Colours. Sebelum ni saya dah banyak cuba pakai beberapa jenis contact lens yang berbeza brand tetapi tidak menjumpai yang betul-betul sesuai dengan mata saya. Kebanyakan lens yang saya pakai adalah daily lens kerana bimbang akan menimbulkan masalah di kemudian hari jika memakai contact lens jenis monthly.

Setelah mencuba contact lens jenis Air Optix, saya teringin mencuba untuk meneruskan memakai contact lens. Sekarang saya dalam tempoh percubaan mencari contact lens yang sesuai dengan mata.

Saya ingat apabila ramai yang mengembar-gemburkan bahawa contact lens berjenama Miacare itu sangat bagus kerana kadar penembusan Oksigen yang tinggi dan material diperbuat daripada jenis Silicone Hydrogel. Tetapi setelah mencubanya, saya dapati contact lens tersebut agak ketat dengan mata saya dan tidak dapat memberikan keselesaan berpanjangan.

Miacare confidence (colour grey): 

Replacement ScheduleMonthly
Water Content47%
Oxygen TransmissibilityDk/t 187.5@-3.00D
Diameter13.2mm (Color Ring) Total diameter:14.0 mm
Base Curve8.7mm
Center Thickness0.08mm@-3.00D
Power Range-0.00; -0.75 to -6.00(0.25D steps) 
-6.50 to -12.00(0.50D steps)
Visibility TintGaze Gray/ Gaze Hazel
Moisturizing AgentsHyaluronic Acid, Sodium Alginate
Package Size1 Lens per Pack

Disebabkan oleh base curve-nya besar dan saiz yang kecil (14.0 mm) - kesimpulan daripada dua minggu pemakaian, saya dapati contact lens ini agak ketat untuk mata saya yang besar ini 😂

Apabila ketat, saya berasa sangat tidak selesa dan pergerakan lens agak tidak ‘smooth’ apabila saya ingin menggerakkan mata ke kanan dan ke kiri. Oleh itu, ia menyebabkan penglihatan saya menjadi kabur dan lambat untuk melihat dengan jelas semula.

Selain itu, faktor kandungan air dalam contact lens (water content) juga, mempengaruhi ketidakselesaan saya dengan contact lens ini. Water content adalah sebanyak 47% iaitu agak tinggi untuk orang yang bermata kering seperti saya. 

Jadi, pada pendapat saya, saya kena tukar kepada: 
A) contact lens yang diameternya lebih besar
B) water content-nya lebih rendah
C) material yang sama: Silicone Hydrogel

Saya telah pergi ke kedai cermin mata Focus Point, di situ saya membeli sekotak contact lens brand Alcon iaitu Air Optix plus Hydraglyde with Smartshield Technology. 

Berdasarkan kepada kotak contact lens tersebut, parameters-nya adalah seperti berikut: 

Base Curves8.6 mm
Diameters14.2 mm
Technical Parameters
FDA GroupV
(V-Cm)
Lens MaterialSilicone hydrogel
(Lotrafilcon B)
Lens DesignAspherical
Wetting AgentsYes 
- PVP
- PEG
% of Material67%
% of Water33%
Center Thickness 0.08 mm
Oxygen Transmission138 Dk/t
Modulus1.0 MPa
Other Features
Special Features
UV BlockingNo (why??)
Dynamic Light AbsorptionNo
Visibility TintYes 
Light Blue
(VISITINT®)
Inside-out MarkNo


Jadi, saya mencuba dahulu berdasarkan kelebihan-kelebihan yang ada pada contact lens ini; antaranya adalah: 
  • SmartShield® Technology that helps to protect from irritating deposits all month long
  • HydraGlyde® Moisture Matrix longer-lasting lens surface moisture

Semoga mata saya serasilah kali ini dengan contact lens yang baru dicuba ini. 

Nanti saya buat review pulak pasal contact lens ni, okey? 😊


No comments:

Post a Comment