Monday, May 23, 2022

Multipurpose Solution

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Terdapat pelbagai jenis contact lens di pasaran kini yang boleh didapati dengan mudah di kedai-kedai cermin mata. Kebanyakan pemakai cermin mata lebih memilih untuk beralih ke pemakaian contact lens kerana ia lebih selesa dan secara kosmetiknya wajah kelihatan lebih natural. 

Tetapi haruslah diingatkan bahawa contact lens memerlukan penjagaan yang sangat rapi. Jika tidak mematuhi arahan penjagaan yang betul, mata akan mudah terkena jangkitan kuman.

Oleh sebab itu, pemilihan air cuci contact lens atau dikenali sebagai multipurpose solutions (MPS) adalah sangat penting. Kenapa ia dipanggil sebagai ‘multipurpose solutions’?

Multipurpose solution bermaksud terdapat banyak kegunaan di dalam satu produk pencuci contact lens. Antaranya kegunaannya adalah:

A) untuk mencuci contact lens

B) untuk membilas contact lens

C) untuk menyimpan contact lens

D) untuk menyahkuman contact lens

Setiap multipurpose solution mempunyai perbezaan dari segi jumlah masa ia harus dibiarkan terendam agar segala kuman yang terdapat di permukaan contact lens dapat dihapuskan. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, anda boleh rujuk dengan optometris atau baca arahan yang ditulis di dalam pamphlet yang disediakan.

Setelah saya mencuba beberapa multipurpose solutions, sebenarnya terdapat beberapa multipurpose solutions yang sesuai digunakan untuk mata yang sensitif. (Mata saya agak sensitif sebenarnya).

Antara solutions yang sesuai adalah: RENU, OPTIFREE PUREMOIST dan BIOTRUE.

Jika anda memiliki mata yang sensitif, anda boleh memilih di antara ketiga-tiga MPS yang saya sebutkan di atas. 

Setiap MPS boleh bertahan sehingga 90 hari selepas dibuka. Jadi, sekiranya mata anda berasa merah dan gatal-gatal selepas menggunakan MPS yang anda beli, berkemungkinan mata anda perlu menukar kepada  MPS  yang lain. Anda haruslah mencubanya terlebih dahulu untuk mengetahui keserasian MPS dengan mata anda.

Sekarang saya sedang menggunakan MPS daripada Biotrue. Setelah sebulan menggunakannya saya dapati ia membantu agar mata saya sentiasa berada dalam keadaan yang lembap untuk keselesaan pemakaian contact lens sepanjang hari. Mata saya tidak menjadi merah dan gatal lagi seperti sebelum ini. Saya sangat recommend produk ini kepada sesiapa sahaja yang baru nak mula memakai contact lens dan sedang mencari-cari MPS yang sesuai.   



Keselesaan pemakaian contact lens haruslah dititikberatkan bukan sahaja dari segi pemilihan MPS tetapi dari segi pemilihan jenis contact lens juga menyumbang kepada kejayaan pemakaian contact lens.

Untuk entri yang seterusnya saya akan sambung cerita hasil pemakaian contact lens Air Optix plus Hydraglyde with Smartshield Technology pula. 😊 


No comments:

Post a Comment