Thursday, May 19, 2022

Menonton Wayang Kali Pertama

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Adakah anda pernah menonton wayang di pawagam? 

Saya baru sahaja pergi menonton filem Dr Strange in the Multiverse of Madness. Saya boleh katakan jalan ceritanya direct dan mudah difahami, cuma kita akan berasa seolah-olah sedang menonton filem yang banyak memaparkan tentang ilmu hitam hampir seratus peratus di dalam filem tersebut. Antara perkataan yang disebut di dalam filem tersebut ialah dajjal, illuminati, kitab darkhold (kitab ilmu hitam) dan lain-lain.


Dalam entri kali ini bukanlah saya ingin mengulas tentang filem tersebut kerana untuk menulis review tentang filem Marvel, ia sangat complicated kerana setiap filem Marvel berkait antara satu sama lain. 

Jadi, saya cuma ingin berkongsi tentang pengalaman saya menonton wayang buat kali pertama dengan classmate semasa belajar degree dahulu. Kali pertama saya menonton wayang adalah bersama dengan Mena, Zai, Nasrul dan Man. Filem pertama yang saya tonton dengan mereka ialah filem Spiderman 2. 


Saya dan Mena berasa sangat teruja pada masa itu kerana ia merupakan pengalaman pertama kami menjejakkan kaki ke panggung wayang. Haha.

Selepas daripada itu, saya sudah tidak lagi pergi menonton wayang kerana menonton wayang bukanlah satu keperluan untuk seorang student. Saya tidak mahu membazirkan duit ibu bapa saya untuk perkara yang tidak mendatangkan manfaat. Pada pendapat saya, seorang student harus tahu memanfaatkan wang saku yang diberikan dengan sebaik-baiknya. 

Setelah saya memasuki alam pekerjaan, saya dan rakan sekerja berpakat untuk mengisi waktu cuti kami dengan pergi menonton wayang di Mesra Mall. Itu adalah merupakan kerja gila yang saya pernah lakukan kerana pulang ke rumah pada lewat malam. Kami bertolak ke Mesra Mall selepas solat maghrib kerana tayangan bermula lebih kurang pada pukul 9 malam. Saya sedar kesilapan saya bahawa sebagai seorang perempuan saya seharusnya lebih berhati-hati dan tidak pulang lewat malam ke rumah hanya semata-mata untuk menonton wayang.

Selepas beberapa tahun daripada kejadian itu, barulah keinginan untuk menonton wayang datang semula. Cuma pada kali ini, saya berseorangan sahaja. Sudah tidak ada lagi sesiapa yang boleh menemani diri ini lagi. Dari itu, saya sedar bahawa semakin kita dewasa, semakin kecil circle kawan-kawan kita. 

Pada pendapat saya, tengok wayang boleh menjadi salah satu terapi untuk menghilangkan stress. Tetapi menonton wayang biarlah berpada-pada. Duit haruslah dibelanjakan dengan cara yang bijak dan berhemah. 

No comments:

Post a Comment