Sunday, May 29, 2022

Review Air Optix plus Hydraglyde

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Hari tu saya ada janji nak review contact lens Air Optix plus Hydraglyde kan?

Setelah memakainya untuk dua minggu……..

So this is it!

Sebelum ini saya telah mencuba beberapa jenis contact lens tetapi kesemuanya tidak sesuai dengan mata saya. Ada contact lens yang mencengkam mata saya kerana saiznya yang kecil dan ada juga yang menyebabkan mata saya berasa kurang selesa kerana masalah mata kering yang saya alami.

Walaubagaimanapun saya tidak berputus asa mencari contact lens yang sesuai dengan mata saya. Setelah mendapati contact lens yang berdiameter 14.0 mm tidak sesuai dengan saiz mata saya kerana saiznya yang kecil, saya ingin mencari contact lens yang saiznya lebih besar sedikit iaitu yang berdiameter 14.2 mm (kerana standard saiz contact lens ialah 14.2 mm). 

Selain itu, kandungan air (water content) contact lens juga memainkan peranan dalam memberikan keselesaan kepada pemakai contact lens. Kandungan air yang tinggi boleh menyebabkan mata mudah menjadi kering kerana semakin tinggi kandungan air, semakin banyak air yang contact lens perlukan untuk memastikan ia sentiasa berada dalam kelembapan yang optimum. Contact lens yang mempunyai kandungan air yang tinggi akan menyerap air mata dengan lebih banyak berbanding contact lens yang mempunyai kandungan air yang rendah. 

Jadi, untuk individu yang mempunyai masalah mata kering seperti saya, adalah disarankan untuk memilih kandungan air yang rendah (kurang daripada 50%).   

Disebabkan masalah mata kering yang saya alami, jadi ciri-ciri contact lens yang sesuai dengan mata saya ialah:

    A) Berdiameter 14.2 mm (dengan base curve 8.6)

    B) Kandungan air yang rendah iaitu di bawah 50% 

   C) Diperbuat daripada material Silicone Hydrogel (SiHy) - kerana kandungan tembusan oksigen yang tinggi dan sangat sesuai untuk mata kering

Dan contact lens yang menepati kesemua ciri-ciri di atas adalah contact lens daripada jenama Alcon iaitu Air Optix plus Hydraglyde dengan Smartshield technology.

Kelebihan yang ada pada contact lens ini adalah kerana Hydraglyde Moisture Matrix di permukaan contact lens dapat membantu mengekalkan kelembapan yang berpanjangan. Ciri ini sangat penting dan amat diperlukan untuk individu yang mengalami masalah mata kering (yang tidak severe - penting)

HydraGlyde® Moisture Matrix is a proprietary moisture technology designed for moisturizing soft contact lenses, and specially designed for silicone hydrogel lenses. It works to keep the lens surface moist throughout the day.

Manakala dengan penggunaan teknologi Smartshield, ia boleh melindungi contact lens daripada mendapan deposit-deposit agar contact lens kekal bersih sehingga boleh membuatkan pemakai berasa selesa untuk pemakaian sehingga ke hari yang ke-30.

SmartShield® Technology delivers an ultra-thin protective layer to help shield your lenses from irritating deposits all month long.

Pengalaman pemakaian contact lens Air Optix plus Hydraglyde with Smartshield Technology

Kali pertama memakai contact lens jenis ini, mata saya berasa lebih selesa tidak seperti contact lens sebelum ini yang seolah-olah mencengkam mata saya. Malah, pergerakan contact lens di dalam mata berasa lebih lancar dan tidak tersekat-sekat. Dan yang paling mebahagiakan adalah penglihatan saya sentiasa jelas di setiap sudut pandangan daripada pagi sehingga ke petang. 

Walaupun saya mempunyai masalah mata kering, tetapi contact lens ini tidak menyebabkan mata saya berasa kering langsung walaupun di dalam tempat berhawa dingin. Selalunya sebelum ini mata saya kerap berasa kering terutama selepas lima hingga ke enam jam pemakaian. Tetapi, saya tidak mengalami masalah seperti itu lagi dengan contact lens ini.

Oleh sebab itu, saya membuat keputusan untuk meneruskan pemakaian contact lens ini dan MEMILIH untuk mengekalkan contact lens ini sebagai contact lens PILIHAN saya. 

Contact lens ini layak untuk mendapat rating 9.5/10. TERBAIK! 👍

⭐⭐⭐⭐⭐

Sekiranya anda mempunyai masalah seperti saya, silalah cuba pakai contact lens ini, pasti anda tidak menyesal. 

Sekian dahulu perkongsian saya, SEMOGA BERMANFAAT!

No comments:

Post a Comment