Tuesday, August 24, 2021

Sejarah Solat Dhuha

 Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum


Hari ni saya nak share cerita tentang SOLAT DHUHA. Semua orang pasti tahu, solat dhuha ni penarik rezeki. Antara kelebihannya:



Setelah kita ketahui tentang kelebihan solat dhuha, saya nak cerita serba sedikit tentang macam mana saya boleh mula kenal dengan solat dhuha.


Solat dhuha ni saya kenal masa saya darjah 6. Masa tu saya lalu depan surau sekolah rendah. Dalam surau tu saya nampak cikgu Matematik saya, sedang menunaikan solat dhuha. 


Saya tertarik untuk bertanya, cikgu solat apa tu? Lalu cikgu ni menceritakan serba sedikit tentang kelebihan dan tatacara solat dhuha. Cikgu ni nama dia Cikgu Kamariah. Saya suka sangat cikgu ni sebab walaupun muka cikgu garang, tapi, muka je garang, cakapnya penuh dengan kelembutan dan pengajaran. 


Masa tu cikgu pun dah menghampiri usia untuk pencen. Saya sangat menghormati guru saya itu. Moga cikgu damai di sana, Al-Fatihah. Saya sayang cikgu sebab cikgu adalah orang PERTAMA yang memperkenalkan saya dengan solat dhuha. 


Kini, saya ingin melakukannya kembali. InsyaALLAH. Moga Allah memberikan kekuatan untuk ISTOQAMAH melakukannya setiap hari. Amin. 

No comments:

Post a Comment