Wednesday, September 22, 2021

Biha Eat Clean

EAT.CLEAN.
Dulu masa aku duduk di Kedah dahulu, aku selalu amalkan eat clean. Iaitu aku jaga makan aku. Aku makan makanan rebus, sup dan yang bakar je. 

So, hari-hari makan lauk macam orang pantang. Hahaha. Aku suka tau makan macam tu. Dan kalau boleh aku nak buat satu buku resipi makanan yang sihat. Supaya tak la bosan sangat. Bila kita dah bosan tu, kita buatlah satu hari cheat day. 

Kalau dulu, akan ada satu hari aku spend untuk beli air Starbucks. Sebab aku ni kategori suka jugak minum kopi tapi tak minum kerap lah dan tak suka kopi yang terlalu keras. 

Selain starbucks, aku minum green tea yang aku selalu beli dekat mydin belah kedah sana untuk ganti cheat day air Starbucks. Hehe. Kadang-kadang nak jimat jugak kan.

Selain eat clean aku akan exercise. Aku suka jogging sebab jogging tu kita move kita punya body dan buat kita lagi fit. Senang untuk beribadah jugak nanti kan. (Walaupun takdelah buat ibadah banyak sangat hahahaha)

Aku selalu bangun pukul 5 pagi. Pukul 6 pagi tu dah get ready untuk pergi jogging dekat taman jubli emas. That's my routine everyday. Kalau malas tak pergi jugak. Tapi aku paksa diri untuk pergi jogging every morning. 

Jadi, sekarang aku nak mulakan semula apa yang aku dah tinggalkan hampir 2 tahun. Kita mula balik semula macam aku di Kedah dulu. Rutin yang baik jangan kita tinggalkan, betul tak?
Aku nak makan ulam-ulaman balik dan makan ikan bakar/ ayam bakar. Tanpa kuah. Sedap. Seriously. Dulu selalu makan macam tu dengan Kak Siti. 

Sekian. Moga Biha boleh istiqamah makan makanan sihat. 😊

No comments:

Post a Comment