Wednesday, September 22, 2021

Biha LIVE FB

Bismillahirrahmanirrhim
Assalamualaikum

Hari ni aku nak kongsikan pengalaman sepanjang aku LIVE dekat facebook. Sebabnya aku baru LIVE dekat facebook tengah hari tadi. Topik yang kami bincangkan berkenaan dengan TIPS BERKAITAN DENGAN MATA. 

Jom kita masuk ke pengalaman pertama aku bersiaran langsung di facebook. Pertama kali aku live di facebook Hayati masa aku kerja dekat Kedah dulu. Dua tahun berturut-turut aku live sempena cabutan bertuah umrah Hayati Optometrist Sdn Bhd. Masa tu bos bagi kepercayaan untuk aku handle bahagian opening untuk live session cabutan bertuah umrah. Alhamdulillah it went well walaupun ada kekurangan dari segi sound system sikit masa tu. Untuk sesi seterusnya Kak Ila jadi MC. Kalau anda semua tonton balik live tu, boleh tengok la aku agak gemuk masa tu. Aku tak sangka aku pernah gemuk hahahaha.

Tahun kedua pula, aku jadi bahagian opening jugak sebab aku tak mampu nak handle the whole majlis. So, untuk session next tu bagi kepada Abang Zaid. Bos nak bagi semua ada pengalaman merasa jadi MC. Tapi, aku refuse la untuk jadi MC sebab aku ni jenis tergagap-gagap sikit kalau spontan dan tak boleh nak maintain energy yang sama sampai ke akhir rancangan. Hehe. Alhamdulillah tak kena.

Selepas tu, aku live dekat tempat kerja sekarang ni. Mula-mula live tu memang macam satu beban besar kepada diri aku. Aku rasa aku TAK MAMPU nak lakukan. Tapi aku teruskan jugaklah. Lama-lama aku makin mahir live bercerita tentang perkara berkaitan dengan optometri dan mata ni. Hari ini, entah sudah kali keberapa aku live, dan aku agak berpuas hati live hari ni. Sebabnya berapa kali baca 'rabbisyrahli' untuk bagi kekuatan dalam hati. Dah banyak kali live pun still ada rasa takut tu. Dan aku niatkan banyak kali dalam hati, niat untuk sampaikan ilmu kepada orang dan untuk bagi kesedaran tentang kepentingan jaga mata dan cek mata dengan optometris. Bila kita niat macam tu, Alhamdulillah aku rasa lebih berani dan lebih lancar untuk sampaikan informasi semasa sesi live tersebut.  




No comments:

Post a Comment