Sunday, September 12, 2021

Nikmat Mata

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Hari ini mata berasa sedikit kering. Mungkin sebab aku menangis semalam. Biasalah menangis terkenangkan perkara yang pernah melukakan hati aku dulu. Well, begitulah asam garam kehidupan. Kejap menangis kejap gembira. 

Cuma, tahu tak apa yang terlintas di fikiran saya tiba-tiba?

Saya berfikir yang dalam duk menangis terkenangkan perkara lalu, tiba-tiba je Allah lintaskan di dalam kepala yang sampai bila ea Allah akan beri pinjaman untuk guna segala pancaindera yang diberikan secara PERCUMA ni. We are at our lost when we actually don't know up until when Allah bagi kita guna nikmatNya ini. Sebab itu rasanya kita kena betul-betul guna dan hargai apa yang Allah bagi.

When human take you for granted, maybe you take Allah for granted first. (Tiber).That's why don't take Allah's blessings for granted. Be grateful always by doing good deeds and remember Him always. Sebab itu, ayuh kita gunakan nikmat yang Allah bagi ini untuk melakukan perkara yang disuruhNya dan meninggalkan laranganNya. 

Aku jadi terfikir macam tu ialah apabila sebenarnya hari ini, mata mak aku kena laser. Hari ini merupakan hari temujanji klinik mata mak aku (Klinik Glaukoma). Tetapi setelah pemeriksaan mata dijalankan, mak aku kena masuk ke bilik laser sebab tekanan dalam mata ma tidak mencapai target yang ditetapkan dengan penggunaan ubat titis mata. Jadi, aku sedih jugak, macam-macam ujian dan mehnah yang ma lalui. Semoga penyakit ma menjadi asbab untuk diampunkan segala dosa-dosa Ma. Memudahkan ma ketika di alam sana nanti. Amin. 

Mak aku kena laser iridotomy tadi. Jadi, doktor nasihatkan untuk menggunakan steroid untuk mengurangkan risiko mendapat keradangan mata selepas laser. Manakala ubat mata glaukoma yang lain digunakan seperti biasa. 




Semoga ma sentiasa kuat. We always there for you. 


P/S Hari ni kelakar sikit, panas kat tempat kerja tadi, ingatkan aku buka aircond dua-dua rupa-rupanya hanya sebuah aircond je aku buka. Hahahaha. Kesian customer panasan hari ini. 🙏
  

No comments:

Post a Comment